Heidewandeling Bruinehaar

Zaterdag 17 augustus 2024.

In Augustus bloeit de heide, dus ook altijd leuk voor een heidewandeling.

Dit jaar doen we dat eens kort bij huis, in onze eigen gemeente Twenterand, in de buurtschap Bruinehaar.

Het heide arsenaal is misschien niet zo groot maar is goed onderhouden en bloeit elk jaar meestal uitbundig. Geografisch ligt Bruinehaar( voor degene die dit niet weten) pal aan de grens in één geheel met de Striepe in de Graafschap Bentheim.

Het landgoed de Bruinehaar hoort toe aan de Graaf van Rechteren Limpburg uit Almelo. Het landgoed ligt bijna geheel ingesloten tussen de Striepe ( zijn  maar enkele boerderijen ) aan de noordkant, Langeveen aan de oostkant, Bruinehaar aan de zuidkant en het natuurgebied Engbertsdijkvenen aan de westkant. Het is gelegen op een “haar”. Dit is een zandrug zoals ze dat hier noemen in het landschap , en is een uitloper van de stuwwal nabij Ootmarsum. Plaatsnamen zoals: Kloosterhaar, Westerhaar, Balderhaar en Bruinehaar zijn dan ook hiervan afgeleid. Ook was het hier ooit een heide gebied en woeste grond. De monniken van het klooster Groot Galilea uit Sibculo lieten hier op de heide hun schapen grazen. Het is hier maar een kleine buurtschap van ongeveer 650 ha. Op de grens zie je nog (hele oude)grensstenen en hulpstenen met bijvoorbeeld het cijfer 98.

Ook zullen wij bij deze wandeling mooie stukjes van dit coulisselandschap aandoen via karrensporen en zandpaden en een echt commiezen- en smokkelpad. Als de heide net zo uitbundig bloeit als afgelopen jaar, en geen last krijgt van het heidehaantje gaan we een mooie ochtend tegemoet.

Meenemen: verrekijker, vogel en/of plantenboek, iets te drinken/eten, goed schoeisel.

Vertrek: 08.30 uur van af het Manitobaplein te Vriezenveen , of om 09.00 uur bij het witte kerkje/ vereniging gebouw te Bruinehaar aan de Gravenlandweg

Datum & tijd
za 17 augustus 2024 van 8:30 tot 12:30